Wednesday 5 January 2011

Tony Joe White - I get off on it



Tony Joe White -Pheuu! Hvor skal jeg begynne? La meg først slå fast at om det finnes en mann som har definert sydstats-soulen så er det han. Han har laget varm, groovy sydstats-soul siden slutten av 60-årene, og er fremdeles aktiv i dag i en alder av 69. Hans seneste skive "The Shine" (som er super) kom i høst (2010). Han er også arkitekten bak klassikere som "Polk Salad Annie" (Elvis/Tom Jones), "A Rainy Night In Georgia" (Gladys Knight/Brook Benton) og "Steamy Windows" (Tina Turner), og da har jeg bare såvidt pirket i overflaten av Louisiana-mannens enorme diskografi.
Låten jeg har postet her er nok et lite sidespor i denne sammenhengen, men den er likefremt en av mine favoritter fra TJW. Hentet fra hans såkalte "disco-album" "The `Real Thang" (1980) som kom på disco-etiketten Casablanca (som også gav ut plater med bl.a. Parliament, Donna Summer, Village People og Kiss). Den ble ingen stor kommersiell suksess, men den er i ettertid betraktet som en vellykket kryssning mellom disco, soul og country. "I get off on it" er en av de morsomste (disco-)låter som er skrevet. Her går TJW igjennom menneskers merkelige seksuelle tendenser og ulike tenningsmønstre, og han er i løpet av låten innom transvestittisme, bondage, regntøy, godterier og snus(!). Hør, dans og le!

No comments:

Post a Comment